Web usability – Testy użyteczności strony www

Blog Web usability – Testy użyteczności strony www

Data

24 stycznia 2019

Kategoria

Developer

Tagi

Do połowy lat 90., badania użyteczności (usability) były domeną zaawansowanych laboratoriów, co sprawiało, że mogły sobie na nie pozwolić wyłącznie duże firmy. Wraz z rozwojem internetu stało się konieczne uproszczenie tych badań, tak aby stały się one dostępne dla każdego.

Było to powodem rozwoju zdalnych metod testowania użyteczności. Testy użyteczności pozwalają na wykrycie obszarów, które utrudniają realizację potrzeb użytkownika oraz wpływają negatywnie na jego satysfakcję w trakcie korzystania ze strony. Zasada działania jest prosta: obecni lub potencjalni użytkownicy starają się zrealizować różnego rodzaju zadania według opracowanego wcześniej scenariusza.

 

Na podstawie obserwacji zachowań wyciągane są wnioski będące podstawą wprowadzanych zmian. Rezultat? Zwiększenie współczynnik konwersji oraz zadowolenia użytkownika.

 

Wbrew pozorom, testy użyteczności to nie tylko „bezmyślne” przeklikiwanie nowo powstałej strony. Rzetelne testy zapewniają skuteczną weryfikację pomysłów, rozwiązań i ogólnej kreacji graficznej. Dzięki nim łatwo można odkryć mocne i słabe strony projektu oraz przeprowadzić skuteczną optymalizację.

 

Wynikiem badania UX są rekomendacje (zaznaczamy: rekomendacje, nie ciasne ramy, nakazy czy polecenia zmiany.

 

Czasem może się zdarzyć sytuacja, że badanie UX rekomenduje jakąś zmianę, która wizualnie, bądź merytorycznie zupełnie nie będzie miała racji bytu. Nie należy zatem ślepo i bezgranicznie wpasowywać się w wyniki testowania!) usprawniające koncept lub pozwalające na optymalizację juz dostępnej usługi czy produktu. W ramach badania uzyskiwane są zatem informacje na temat zachowań oraz potrzeb klientów. Jakie są zatem zalety i wady takich testów?

 

Zaletą na pewno jest możliwość obserwowania niemal na żywo nagrania użytkowników poruszających się po strony www. Poza tym, dowiadujemy się czy marka firmy jest poprawnie kojarzona, czy odwiedzający ją Internauci są w stanie po lekturze treści jednoznacznie określić czym się przedsiębiorstwo zajmuje.

To czego badania UX nie zapewniają to na pewno nie są one badaniem focusowym, czyli nie badają one preferencji zakupowych czy gotowości klienta do zakupu i nie dostarczają wiedzy w tej kwestii. Dodatkowo, nie da się, na podstawie wyników testów stwierdzić czy dany produkt/usługa staną sie sukcesem.

 

Na podstawie testów nie da się także określić czy lepiej przyjętą zostanie wersja graficzna strony w wersji A czy B, do tego potrzeba dodatkowych testów, na reprezentatywnych, niezależnych użytkownikach, którzy także, mimo wszystko kierować sie będą swoimi upodobaniami oraz doświadczeniami. W dobie wysokiej konkurencji i ciągle rozwijającej się branży IT, cechy funkcjonalności oraz designu często decydują o chęci zakupu przez użytkownika usługi czy produktu, dlatego też chcąc, oczywiście czerpać zyski ze swojej strony www, warto pochylić się nad optymalizacją, wykonywaną przez profesjonalną firmę.