Podział systemów CMS

Blog Podział systemów CMS

Data

5 lipca 2018

Kategoria

Developer

Tagi

System Zarządzania Treścią (CMS – Content Management System) to oprogramowanie, które umożliwia łatwe utworzenie serwisu WWW na którym znajdzie się panel administracyjny, dzięki któremu możliwe jest zmienianie treści bez niczyjej pomocy, a dodatkowym atutem jest, że nie trzeba za to płacić.

Na czym polega System Zarządzania Treścią?
Jest on doskonały dla osób, które nie posiadają umiejętności informatycznych. Dodawanie i modyfikowanie jakichkolwiek elementów odbywa się jedynie za pomocą klikania w przyciski, co jest bardzo intuicyjne.
Dodatkowym atutem jest, że podczas wprowadzania tekstu możliwa jest jego edycja za pomocą dostępnych przycisków, które są do złudzenia podobne do tych z Worda.

Jedne z najpopularniejszych systemów CMS (np. WordPress) posiadają najczęściej dodatki, które nic nie kosztują, a nazywa się je dla ułatwienia wtyczkami. Dla zobrazowania może to być zestaw dodatków, który ułatwia pozycjonowanie danej strony www, dzięki czemu zwiększy się jej popularność. Niektóre wtyczki potrafią znacznie ułatwić życie, gdyż mogą być użyte np. jako przyciski służące do zakupu lub zarezerwowania jakiegoś elementu. Jak było to już wspomniane wcześniej, zainstalowanie i późniejsze wtyczki jest intuicyjne. Wystarczy wpisać w odpowiednim miejscu jej nazwę i kliknąć przycisk, który nam się pojawi na ekranie. Jak można więc zauważyć jest to operacja darmowa, a pozwala polepszyć funkcjonalność strony internetowej oraz jej wygląd. Warto również dodać, że w dzisiejszych czasach praktycznie już nie robi się witryn, które nie mają w swoi wyposażeniu CMS.

Podobnie, jak samochód z zewnątrz wyglądający prosto, od wewnątrz ma skomplikowaną strukturę, tak każde oprogramowanie komputerowe (w tym CMSy) działa dzięki setkom tysięcy linii kodu programistycznego, zwanego źródłowym.
Programiści mogą taki kod ujawnić publicznie (zazwyczaj za darmo), albo udostępniać tylko klientom, którym sprzedali swoje oprogramowanie. Ze względu na taką „otwartość kodu” (publiczną lub nie) systemy CMS (jak większość oprogramowania komputerowego) dzielą się na dwie kategorie:
– Systemy o „otwartym kodzie źródłowym” (bardzo często zwane „open source”), których kod jest udostępniany publicznie, prawie zawsze za darmo, dzięki czemu używa ich mnóstwo osób. Duża liczba Internautów z dostępem do kodu źrodłowego tworzy (często za darmo) ogromne ilości wtyczek, szablonów (szat graficznych) i innych dodatków. Internauci szybko też wychwytują błędy bezpieczeństwa w kodzie, które by mogły zagrozić włamaniem na stronę, używającą danego CMSu. Drugą stroną medalu jest konieczność aktualizowania takiego systemu na bieżąco, właśnie ze względów bezpieczeństwa (przy okazji CMS zyskuje nowe możliwości). Na szczęście w popularnych CMSach aktualizacja sprowadza się do kliknięcia jednego przycisku i prawie nigdy nie powoduje problemów. W mniej popularnych CMSach aktualizacja może wymagać wiedzy programistycznej i pociągać za sobą dodatkowe koszty.

– Systemy o „zamkniętym kodzie źródłowym”, tworzone i rozwijane jako produkty danych firm. Kod takich CMSów jest znany tylko klientom firmy, u których ten CMS zastosowano. Mała liczba użytkowników systemu oznacza zazwyczaj mniejszą liczbę dostępnych dodatków (tworzy je głównie producent oprogramowania). Ponieważ kod rozwija tylko jedna firma, jest większa szansa, że są w nim błędy bezpieczeństwa. Kod ten jest jednak znany tylko wąskiemu gronu klientów, więc szansa na wykrycie i upublicznienie luki w bezpieczeństwie jest niewielka. W praktyce rzadko więc zachodzi potrzeba aktualizowania takiego CMSu, a czasami aktualizacja jest wliczona w cenę systemu. Ograniczone możliwości rozwoju dyskwalifikują jednak CMSy o zamkniętym kodzie w 95% przypadków.