Mapa strony – z czym to się je?
Mapa strony – z czym to się je? Można pomyśleć, że mapa witryny to nic innego, jak prosty pliczek z wylistowanymi wszystkimi linkami, obecnymi na naszej stronie www.
Sitemapa wykorzystuje w swojej konstrukcji format struktury XML. Format jest nie tylko przez wyszukiwarkę Google, ale także przez Yahoo czy Microsoft. Pliki sitemap.xml to specjalnie tworzone listy adresów URL, które dostępne są na naszej witrynie. Jest to pewnego rodzaju przewodnik dla botów Google, który służy przede wszystkim lepszej i sprawniejszej indeksacji stron. W tym wypadku każdy, nawet nowo powstający serwis, powinien stworzyć własną mapę serwisu. Sitemapy oprócz adresów URL konkretnych podstron swojej witryny internetowej, przechowują także informacje o ostatniej aktualizacji każdej ze stron. Znajduje się tutaj również informacja o tym, jak często określona zawartość powinna być przeglądana przez roboty indeksujące. A więc jak często przeprowadzane są aktualizacje na danej stronie. Oczywiście korzystanie z mapy strony nie oznacza od razu, że roboty indeksują wszystkie nasze podstrony.Takie rozwiązanie z pewnością znacznie ułatwia pracę i poprawią proces indeksowania.
Odpowiednio zbudowana sitemapa XML jest odczytywana przez wyszukiwarki i pomaga im w zrozumieniu struktury serwisu. Należy pamiętać, że sitemapa nie gwarantuje zaindeksowania zamieszczonych w niej adresów URL. Znacznie ułatwia proces indeksowania witryny przez roboty.
Mapa strony – z czym to się je?
Strony stworzone na silniku CMS typu WordPress posiadają wbudowany system do generowania sitemapy. Plik ten powstaje zazwyczaj w folderze głównym strony /sitemap.xml. Można także zainstalować bardziej rozbudowany generator mapy strony – google sitemaps generator, bądź użyć dodatek All in One SEO.
Mapa witryny może zostać wygenerowana w bardzo prosty sposób. Po pierwsze, możemy wejść na stronę www.xml-sitemaps.com. Dzięki tej witrynie stworzymy sitemapę w trybie online. Nie musimy przy tym pobierać i instalować dodatkowych programów. Wersja bezpłatna pozwala nam wygenerować sitemapę, która zawiera maksymalnie 500 wpisów. W wersji płatnej, która kosztuje 20$, nie ma żadnych ograniczeń.
W naszej mapie strony możemy ustalić również priorytet, a więc wskazać, które z podstron są najważniejsze i które są przydatne. Pamiętajmy jednak, że to jedynie nasze sugestie, a robot Google wcale nie musi tego uwzględnić. Wartości te umieszczane są w bloku URL, poprzez wprowadzenie ich do znacznika. Jeśli nie ustalimy żadnej wartości, będzie to oznaczało, że każda z podstron ma 0.5. Zwykle wartości te powinny wyglądać następująco: strona główna – 1.0, strony kategorii – 0.8, strony z artykułami – 0.6, mniej ważne strony informacyjne – 0.5, mniej ważne strony, jak zapiski czy informacje prawne poniżej – 0.5.
Nie powinniśmy umieszczać w mapie witryny stron, które:
- posiadają tagi kanoniczne do innych adresów URL w obrębie naszej witryny
- są wynikiem różnego rodzaju sortowania (A-Z, Z-A, od najtańszego itd.)
- niektórych adresów powstałych przy pomocy filtrowania strony: np. kategorii sklepu z uwzględnieniem filtra „dostępność” w zależności od danego serwisu oraz wybranej strategii powinniśmy przemyśleć umieszczanie stron stronicowania (paginacji) w sitemapie
Dobrą praktyką w projektowaniu sitemap jest dzielenie ich na mniejsze sekcje, np. w przypadku rozbudowanego sklepu internetowego tworzenie osobnych sitemap dla: produktów, kategorii, wpisów blogowych, stron statycznych. Taki podział pomoże nam w ustaleniu, w jakim procencie dana sekcja strony jest indeksowana przez Googlebota i pozwoli w szybki sposób zadziałać prewencyjnie w przypadku niskiej indeksacji w danym obszarze.