Google Search Console
Tworzenie stron internetowych wbrew pozorom nie jest to tajemna wiedza, dana tylko nielicznym (bądź zdesperowanym no-life’om 😉 ) Tak naprawdę w każdej, ale to każdej witrynie, umieszczonej w sieci da się zajrzeć w źródłowy kod, wcale nie uskuteczniając magii 🙂
W codziennej pracy ze stronami www może nam pomóc wiele narzędzi o różnym poziomie skomplikowania. Zanim jednak zainwestujemy w płatne rozwiązania czy sięgniemy po złożone systemy, wykorzystajmy maksymalnie możliwości podstawowych, łatwo dostępnych narzędzi. Obowiązkowym punktem na liście każdego webmastera czy osoby odpowiedzialnej za marketing strony internetowej jest Google Search Console. Wśród wielu możliwości tego darmowego pakietu narzędzi są: możliwość monitorowania błędów strony, analiza linków oraz analiza słów kluczowych.
Po pierwsze system GSC został stworzony, aby ułatwić zarządzanie stroną i kontrolować jej problemy. Google chciałby posiadać jak najwięcej cennych danych dla swoich użytkowników. Jeśli strona nie działa i zamiast cennej treści zwraca błędy, wymaga szybkiej interwencji webmastera. Roboty Google odwiedzają strony internetowe bardzo często i są w stanie wykryć błędy, na które trudno wpaść, używając strony na co dzień.
Po drugie, Dane z Google Search Console są często analizowane przez inne narzędzia do określania profilu linków oraz tzw. toksycznych linków, czyli tych, które mogą nam teoretycznie bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Alternatywą w tym przypadku są płatne narzędzia, takie jak Majestic.com, jednak dobry specjalista SEO zawsze poleci skorzystać również z linków z GSC. W raporcie Ruch związany z wyszukiwaniem > Linki do Twojej witryny znajdziemy najbogatsze źródła linków (domeny) oraz te treści, które są najczęściej podlinkowane. Najważniejsze są listy przykładowych linków, które w wielu przypadkach liczy się w tysiącach.
Po trzecie, W menu Ruch związany z wyszukiwaniem > Analityka wyszukiwania znajdziemy wiele słów kluczowych, które powodują, że nasza strona pojawia się w Google. Poza nimi odkryjemy średnią pozycję, liczbę kliknięć i wyświetleń, a tym samym klikalność. Ten raport to kopalnia wiedzy o aktualnym stanie naszej obecności w Google, ale nie tylko. Na podstawie tych danych możemy szybko odszukać ważne dla nas słowa, by użyć ich w kampaniach AdWords. Dodatkowo szukanie słów ważnych, ale znajdujących się na pozycjach 11 – 20 to typowa metoda na podnoszenie ruchu.