Czym jest CDN i czy warto włączyć go na swojej stronie www?

Blog Czym jest CDN i czy warto włączyć go na swojej stronie www?

Data

7 czerwca 2018

Kategoria

Developer

Tagi

CDN to skrót z angielskiego Content Delivery Network – jest to usługa polegająca na instalowaniu fragmentów strony internetowej na wielu komputerach na całym świecie. W efekcie, strona działa zawsze szybciej, dysponujemy dużo większą przepustowością łączy ale co najważniejsze, lokalizacja serwera (czyli to gdzie jest przechowywana strona internetowa) przestaje mieć jakiekolwiek przełożenie na dodatkowe opóźnienia wynikające z odległości jaką musi pokonać połączenie internetowe.

Korzystanie z usługi CDN jest niezbędne, jeśli chcesz zdobyć użytkowników na całym świecie (w przypadku pobierania plików lub wdrażania stron i aplikacji). Usługa CDN przyspiesza wyświetlanie się stron: zmniejsza się czas odpowiedzi, poprawia się komfort użytkownika, poprawia się pozycjonowanie stron www i zmniejsza się zużycie przepustowości). Współczynnik ROI (zwrot z inwestycji) może być bardzo krótki, jeśli udostępniasz treści każdego typu na arenie międzynarodowej.

Główną korzyścią korzystania z CDN jest redukcja obciążenia źródłowego serwera. Każdy użytkownik otrzymuje dane z komputera, który CDN uzna za najbliższy w stosunku do komputera użytkownika. To zmniejsza pasmo wykorzystywane przez serwery serwisu. Drugą zaletą jest to, że ta „bliskość” świetnie redukuje czas dostarczenia zawartości, a tym samym przyspiesza działanie witryny w oczach użytkownika. Zmniejszanie czasu wczytywania stron jest bardzo dobre, szczególnie kiedy „użytkownikiem” jest Googlebot, a „dostawa” obejmuje przemierzanie i indeksowanie zawartości serwisu. Dodatkowym plusem korzystania z nowszych, dobrze zapowiadających się CDN-ów jest koszt. Konfiguracja i zarządzanie jest proste (żadnych zmian kodu serwisu), a ceny zaczynają się od kilkuset dolarów za miesiąc. Jest to stosunkowo niedrogo w stosunku do tego, co otrzymuje się w zamian.

Podczas, gdy korzyści wydają się bezsprzeczne, należy pamiętać, że stosowanie CDN-ów, jak każdej innej technologii, wymaga pewnego poziomu zaufania. Użytkownicy sieci CDN ufają, że sieć dostarczy zawartość z najbliższego komputera, najbardziej dostępnego lub z najmniej kosztownej lokalizacji, w zależności od wymagań optymalizacji. Ale czy posiadanie wielu kopii serwisu na wielu komputerach w całej sieci nie prowadzi do problemów związanych z duplikowaniem zawartości? Ostateczna odpowiedź brzmi: nie. Zewnętrzne roboty wyszukiwarek, takie jak Googlebot, opierają się na nazwie domeny, a nie na adresie IP. Każdy komputer w sieci CDN ma własny adres IP, ale wszystkie wskazują na tę samą nazwę domeny. Dlatego zawartość na każdym z końcowych komputerów jest zasadniczo widziana przez wyszukiwarki jako jedna. Nie ma potrzeby martwienia się o ukaranie za duplikowanie treści.