Ablock – czy blokowanie reklam jest pożyteczne?

Blog Ablock – czy blokowanie reklam jest pożyteczne?

Data

27 grudnia 2018

Kategoria

Developer

Tagi

Adblock to popularne rozszerzenie dla przeglądarek internetowych umożliwiające blokowanie wyświetlania reklam. Adblock Plus istnieje w wersjach dla przeglądarek Firefox, Opera, Google Chrome, Safari, Internet Explorer, dla systemu Android oraz dla klienta poczty elektronicznej Mozilla Thunderbird.

 

Projekt dodatku Adblock rozpoczął w 2002 roku Henrik Aasted Sørensen. W 2005 członek społeczności użytkowników Michael McDonald, zdopingowany zastojem w rozwoju aplikacji stworzył Adblock Plus – nową, znacznie rozszerzoną wersję, opartą na oryginalnym kodzie Adblocka. W styczniu 2006 Wladimir Palant całkowicie przepisał aplikację, czyniąc z niej nowy, samodzielny projekt. Zaletą Adblock Plus była dużo szybsza praca oraz możliwość subskrybowania filtrów blokujących reklamy.

 

Problem blokowania reklam w sieci to jedno z wyzwań współczesnego rynku e-marketingu, zwłaszcza w Polsce. Zjawisko, którego skala rośnie z roku na rok, dotyczy trzech na co dzień współpracujących ze sobą stron: wydawców internetowych (do których należą portale i inne serwisy w których emitowane są reklamy), reklamodawców (firm zlecających reklamę) oraz agencji reklamowych (firm, które specjalizują się w planowaniu i realizacji komunikacji e-marketingowej). Nikt nie lubi wyskakujących pop-upowych reklam utrudniających poruszanie się po danej stronie www. Najbardziej denerwujące są takie, które zasłaniają całą stronę, zmieniając zupełnie jej wygląd i mają ukryty przycisk zamknięcia okna. Nic więc dziwnego, że bardzo dużo użytkowników coraz częściej sięga po wtyczkę Adblocka.

 

W ciągu zaledwie pięciu lat, liczba użytkowników stosujących adblock wzrosła o 192 procent, wśród internautów powyżej 15. roku życia, do stosowania adblocków przyznaje się aż 42 proc. populacji: 8,8 miliona Polaków. Wskaźnik ten jest znacznie wyższy niż na innych rynkach. Średnia w Europie wynosi 20, a w USA 18 procent (źródło: https://iab.org.pl/aktualnosci/raport-zjawisko-blokowania-reklam/)

Według badań, powodów blokowania reklam jest kilka:

  • blokujący reklamy są ludźmi wykształconymi, z dobrze płatnymi pracami i najzwyczajniej w świecie nie mają czasu na oglądanie reklam
  • częściej zdarza im się oglądać (przymierzać) produkty w świecie rzeczywistym (offline), a następnie kupować je w sieci; kupują więcej niż pozostali we wszystkich sektorach rynku handlu detalicznego
  • Co ciekawe, według analiz Mozilli, internauci blokujący reklamy są również w ogóle aktywniejsi w sieci niż ci, którzy nie stosują adblocków. Średnio o 28 proc. są bardziej aktywni w eksploatowaniu wyszukiwarek i ładują na swoim urządzeniu o 15 proc. stron WWW więcej.

 

Powodów, dla których internauci instalują plug-in w przeglądarce, jest wiele. Z raportu IAB Polska wynika, że najczęstszym problemem są irytujące reklamy (zwłaszcza ich formaty, ewentualnie treść), a także zbyt długi czas, który trzeba poświęcić, aby dotrzeć do właściwej treści. Podobne przyczyny identyfikuje Global Web Index (Q3 2017) – nieadekwatne bądź irytujące reklamy, zbyt duża ilość reklam w sieci, zasłanianie właściwych treści reklamą.

 

Problem blokowania reklam to najnowsze wyzwanie stojące przed wydawcami internetowymi. Po części od użytkowników zależy jak adblock “skończy” – czy jako nieodzowna wtyczka, instalowana od razu po ściągnięciu przeglądarki, lub wręcz fabrycznie, czy jednak odejdzie do lamusa, pod wpływem braku odbiorców?